Slikstoornissen

Neurologische slikstoornissen

Slikstoornissen uiten zich via verschillende symptomen zoals pijn, een moeilijke passage, vermageren en verslikken. We spreken over neurologische slikstoornissen als de slikstoornissen het gevolg zijn van een beroerte, een hersenvliesontsteking, een hersentrauma of progressieve neurologische aandoeningen (zoals multiple sclerose, ziekte van Parkinson, ALS, ...). Aanhoudende slikproblemen kunnen leiden tot luchtweginfecties, gewichtsverlies, uitdroging en zelfs tot het acuut vastzitten van voedsel.

Presbyfagie

Presbyfagie zijn slikstoornissen als gevolg van (normale) veroudering. Bij veranderingen zullen spieren minder krachtig en goed functioneren, waardoor het gehele slikproces langzamer verloopt. Ook de reflexen vertragen en de sensibiliteit neemt af. Ouderen hebben vaak problemen met dunne dranken (vertraagde slikreflex) en harde consistenties (krachtsvermindering om te kauwen). Chronisch is er een groot risico op ondervoeding bij ouderen wanneer een slikproblematiek aanwezig is.

Slikstoornissen t.g.v. oncologische aandoeningen

Door operaties in het hoofd-halsgebied kan het nodig zijn (een gedeelte van) spieren, zenuwen en/of weefsel (bijvoorbeeld tong en gehemelte), die betrokken zijn bij het slikken, te verwijderen . Hierdoor kunnen problemen optreden met slikken door een verminderde spierfunctie of door een probleem met de bezenuwing.
Na radiotherapie kunnen er slikstoornissen optreden, aangezien de spieren stijf en ongevoelig worden door bestraling.